Sprawdzimy możliwości finansowe, jakie posiadasz i obliczymy Twoją zdolność kredytową. Przygotujemy dla Ciebie najlepsze oferty, a po dokonaniu decyzji ułożymy dla Ciebie harmonogram koniecznych do podjęcia działań i skoordynujemy cały proces aż do momentu uzyskania finansowania. Zapraszamy do kontaktu – telefonicznie, mailowo lub za pośrednictwem naszego formularza kontaktowego.

Wkład własny – ile potrzeba pieniędzy na start?

Co do zasady każdy klasyczny kredyt hipoteczny wymaga wkładu własnego. Tą sumą musimy dysponować, zanim zdecydujemy się na podpisanie umowy kredytowej. Ale czy na pewno wkładem własnym mogą być wyłącznie pieniądze? Ile wynosi minimalny wkład własny? Czym jest ubezpieczenie niskiego wkładu? Na te pytania odpowiadamy w naszym najnowszym artykule.

Czym właściwie jest wkład własny?

Wkład własny stanowi część wartości nieruchomości/inwestycji, którą kredytobiorca pokrywa ze środków własnych podczas ubiegania się o kredyt hipoteczny. Jeżeli zatem odejmiemy od wartości nieruchomości kwotę zaciąganego kredytu, otrzymamy kwotę wkładu własnego. Dlaczego wkład własny jest taki ważny? Z uwagi na to, że dla banku stanowi swoistą gwarancję. Po pierwsze, że kredytobiorca będzie spłacał kredyt, bo przecież już zainwestował niemałe pieniądze w nieruchomość. Po drugie, że nawet w przypadku braku spłaty kredytu, ewentualnie zlicytowana nieruchomość wystarczy na pokrycie wypłaconego kredytobiorcy kapitału. W końcu wartość kredytu jest finalnie niższa niż wartość nieruchomości.

Ile wynosi minimalny wkład własny?

W każdym banku warunki wnoszenia wkładu własnego przy kredycie hipotecznym, kształtowane są w nieco odmienny sposób. Większość banków określa minimalny wkład własny w formie procentowej. Stanowi on zatem określony procent wartości nieruchomości. Najczęściej minimum kształtuje się na poziomie 10%. Przy mieszkaniu za 400.000 złotych, trzeba dysponować zatem na starcie kwotą 40.000 złotych. Z kolei przy domu za 1.000.000 złotych, należy już wyłożyć kwotę 100.000 złotych. Przy droższych nieruchomościach niektóre banki ustanawiają minimalny wkład własny na poziomie 20%. To jednak tylko minimalny wkład własny. Kredytobiorca może oświadczyć, że chciałby wnieść wkład własny w kwocie odpowiadającej 30, 40 czy 50 procentom wartości nieruchomości. Im wyższy wkład, tym większe też szanse na korzystniejsze warunki finansowania.

Czy wkładem własnym mogą być wyłącznie pieniądze?

Co przy tym ciekawe, wkładem własnym może być nie tylko gotówka lub środki zgromadzone na rachunku bankowym. Przy kredycie na budowę domu, wkład własny może na przykład stanowić wartość gruntu. Banki akceptują również takie formy wkładu własnego, jak darowizna, zadatek wpłacony na poczet zakupu nieruchomości, wkład budowlany, poniesione już przez kredytobiorcę koszty związane z budową domu, środki zgromadzone w PPK, środki z IKE i IKZE albo nawet inna nieruchomość. Najbardziej powszechną formą wkładu własnego pozostają jednak pieniądze. Najczęściej by móc wnieść wkład w innej formie, należy spełnić dodatkowe, określone przez bank warunki.

Jak wnosi się wkład własny?

Wiele osób zadaje nam też pytanie, jak właściwie i komu płaci się ten wkład własny. Nie wpłaca się go do banku, ale przekazuje sprzedawcy domu/mieszkania. W akcie notarialnym – umowie sprzedaży nieruchomości stwierdza się, ile wynosi wkład własny i w jakim terminie kupujący jest zobowiązany do jego zapłaty na rzecz sprzedawcy oraz, że pozostała część ceny zostanie pokryta z kredytu hipotecznego. Najczęściej zatem przy umowie kredytowej należy złożyć oświadczenie, że kredytobiorca dysponuje odpowiednimi środkami albo udokumentować, że te środki już zostały wpłacone na rachunek bankowy sprzedawcy/dewelopera.

Czym jest ubezpieczenie niskiego wkładu?

W kontekście wkładu własnego warto też wspomnieć o ubezpieczeniu niskiego wkładu własnego. Czasem kredytobiorcom brakuje pieniędzy do obowiązującego w danym banku minimum. Wówczas zdarza się, że banki zgadzają się na obniżenie progu – na przykład z wymaganych 20% do 10% – ale pod warunkiem zawarcia przez kredytobiorcę dodatkowej umowy ubezpieczenia niskiego wkładu własnego. Najczęściej taką polisę wykupuje się za pośrednictwem banku. Bank zatem płaci składkę, a jej koszt przerzuca na kredytobiorcę w formie podwyższonej marży. Należy jednak pamiętać o tym, że ubezpieczenie w żaden sposób nie zastępuje wkładu własnego. Tak czy inaczej trzeba będzie go uzupełnić. Zostanie uwzględniony w ratach kredytowych.

Green Credit – Twój niezawodny doradca kredytowy

Sprawdzimy możliwości finansowe, jakie posiadasz i obliczymy Twoją zdolność kredytową. Przygotujemy dla Ciebie najlepsze oferty, a po dokonaniu decyzji ułożymy dla Ciebie harmonogram koniecznych do podjęcia działań i skoordynujemy cały proces aż do momentu uzyskania finansowania. Zapraszamy do kontaktu – telefonicznie, mailowo lub za pośrednictwem naszego formularza kontaktowego.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

The english version of the website is under construction, if you need a loan or a mortgage, please contact us.